środa, 18 września 2019

Jak prowadzić szkolenia, by uczestnicy chcieli słuchać?


Jak prowadzić szkolenia, by uczestnicy chcieli słuchać?

Szkolić może każdy, ale nie każdy się do tego nadaje i nie każdy wie, jak to zrobić. W jaki sposób poprowadzić szkolenie, by nie zanudzić jego uczestników? Z pewnością niejednokrotnie byliście świadkami takich sytuacji: tu ktoś ziewnął, tam zakręcił się z nudów na krześle, albo wyraził na głos swoje niezadowolenie z aktualnie omawianego tematu. Zdarza się nawet najlepszym szkoleniowcom, ważne jednak jest zredukowanie ilości takich nieprzyjemnych zachowań do minimum. Dokonać można tego poprzez odpowiednio przeprowadzone szkolenie, które nie zanudzi jego odbiorców, a sprawi, że będą zaangażowani w nie na równi z Tobą, a może nawet bardziej.


Wystarczy umiejętność wzbudzania zainteresowania

Żaden trener, szkoleniowiec czy nauczyciel nie będzie dobry w swoim fachu, jeśli zabraknie mu tej kluczowej umiejętności. Bo tak naprawdę dobrym szkoleniowcem możemy nazwać tylko osobę, która dotrze do swoich uczestników i sprawi, że zaczną słuchać go z wypiekami na twarzach. Zainteresowanie szkoleniem u uczestników będzie przejawiać się również braniem aktywnego udziału w zajęciach, ożywionymi dyskusjami i efektywną pracą w grupach.

Taki efekt osiągają wyłącznie szkoleniowcy, którzy posiedli już tę wspaniałą zdolność. Dobra wiadomość jest taka, że można się jej wyuczyć i skutecznie wyćwiczyć.


Jak zainteresować uczestników?
Istnieje wiele poradników dla szkoleniowców, które mówią o sposobach na wzbudzenie zainteresowania. Już na samym początku, przed wprowadzeniem ich w życie, warto mieć na  świadomość, jak istotne jest umiejętne odczytywanie sygnałów niewerbalnych, które zaobserwujemy u uczestników. Warto wyczuć, kiedy są oni podekscytowani, a kiedy przysypiają na swoich miejscach z nudów.

    1.        Pokaż uczestnikowi korzyści.

Jednym z podstawowych powodów dla braku zainteresowania uczestników jest zwyczajny brak motywacji. Zastanawiają się, co będą mieć z tego szkolenia, jaki będzie efekt i czy w ogóle. Wobec takich wątpliwości warto już na samym początku przekazać, co mogą oni osiągnąć dzięki temu szkoleniu i do czego przyda im się nowa wiedza nabyta dzięki niemu.

    2.        Złam oczekiwania uczestnika.

Dopóki nie próbujemy na siłę zszokować uczestnika szkolenia, wszystko jest w porządku. Przełamanie konwencji i oczekiwań można osiągnąć poprzez nietypowe sposoby na przekazanie swoich treści. Niespodziewane nagranie pozwalające na spojrzenie na temat z trochę szerszej perspektywy, kontrowersyjne stwierdzenie lub pytanie retoryczne, nieznane fakty przedstawione już na początku szkolenia lub wprowadzenie elementów teatralnych - sposobów jest  naprawdę wiele.

    3.        Nawiąż relację z uczestnikiem.

Podczas prowadzenia szkolenia trzeba pamiętać, by pozostać widocznym dla uczestników. Zero chowania się za filarami, rzutnikiem, ekranem komputera. Istotne jest nawiązywanie kontaktu wzrokowego - nie tylko z najaktywniejszymi uczestnikami - wykorzystywanie ich wypowiedzi w treści swojego szkolenia, opowiadanie o własnych doświadczeniach. Znacznie lepiej będzie im słuchać się “żywego, realnego człowieka”.

Inne sposoby na zainteresowanie uczestników:

     Mów do uczestnika w sposób zrozumiały, zredukuj poziom abstrakcji i skomplikowanej budowy zdań.
     Angażuj uczestników do brania czynnego udziału w zajęciach.
     Stosuj różnorodne metody, które zaangażują wszystkie zmysły uczestnika.
     Zachęć uczestnika do ruchu i pozwól jego mózgowi odpocząć.
     Opowiadaj uczestnikom historie urozmaicające wykład.
     Zadawaj pytania uczestnikom – i odwlekaj w czasie odpowiedzi.
     Stosuj narzędzie prostej rywalizacji.
     Posłuż się humorem – żartuj.

Takie szkolenia warto prowadzić w naszych salach szkoleniowych :


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz