Szkolić może każdy, ale nie każdy
się do tego nadaje i nie każdy wie, jak to zrobić. W jaki sposób poprowadzić
szkolenie, by nie zanudzić jego uczestników? Z pewnością niejednokrotnie
byliście świadkami takich sytuacji: tu ktoś ziewnął, tam zakręcił się z nudów
na krześle, albo wyraził na głos swoje niezadowolenie z aktualnie omawianego
tematu. Zdarza się nawet najlepszym szkoleniowcom, ważne jednak jest
zredukowanie ilości takich nieprzyjemnych zachowań do minimum. Dokonać można
tego poprzez odpowiednio przeprowadzone szkolenie, które nie zanudzi jego
odbiorców, a sprawi, że będą zaangażowani w nie na równi z Tobą, a może nawet
bardziej.
Żaden trener, szkoleniowiec czy
nauczyciel nie będzie dobry w swoim fachu, jeśli zabraknie mu tej kluczowej
umiejętności. Bo tak naprawdę dobrym szkoleniowcem możemy nazwać tylko osobę,
która dotrze do swoich uczestników i sprawi, że zaczną słuchać go z wypiekami
na twarzach. Zainteresowanie szkoleniem u uczestników będzie przejawiać się
również braniem aktywnego udziału w zajęciach, ożywionymi dyskusjami i
efektywną pracą w grupach.
Taki efekt osiągają wyłącznie
szkoleniowcy, którzy posiedli już tę wspaniałą zdolność. Dobra wiadomość jest
taka, że można się jej wyuczyć i skutecznie wyćwiczyć.
Istnieje wiele poradników dla
szkoleniowców, które mówią o sposobach na wzbudzenie zainteresowania. Już na
samym początku, przed wprowadzeniem ich w życie, warto mieć na świadomość, jak istotne jest umiejętne
odczytywanie sygnałów niewerbalnych, które zaobserwujemy u uczestników. Warto
wyczuć, kiedy są oni podekscytowani, a kiedy przysypiają na swoich miejscach z
nudów.
1.
Pokaż uczestnikowi korzyści.
Jednym z
podstawowych powodów dla braku zainteresowania uczestników jest zwyczajny brak
motywacji. Zastanawiają się, co będą mieć z tego szkolenia, jaki będzie efekt i
czy w ogóle. Wobec takich wątpliwości warto już na samym początku przekazać, co
mogą oni osiągnąć dzięki temu szkoleniu i do czego przyda im się nowa wiedza
nabyta dzięki niemu.
2.
Złam oczekiwania uczestnika.
Dopóki nie próbujemy na siłę zszokować uczestnika szkolenia, wszystko
jest w porządku. Przełamanie konwencji i oczekiwań można osiągnąć poprzez
nietypowe sposoby na przekazanie swoich treści. Niespodziewane nagranie
pozwalające na spojrzenie na temat z trochę szerszej perspektywy,
kontrowersyjne stwierdzenie lub pytanie retoryczne, nieznane fakty
przedstawione już na początku szkolenia lub wprowadzenie elementów teatralnych
- sposobów jest naprawdę wiele.
3.
Nawiąż relację z uczestnikiem.
Podczas prowadzenia szkolenia trzeba pamiętać, by pozostać widocznym
dla uczestników. Zero chowania się za filarami, rzutnikiem, ekranem komputera.
Istotne jest nawiązywanie kontaktu wzrokowego - nie tylko z najaktywniejszymi
uczestnikami - wykorzystywanie ich wypowiedzi w treści swojego szkolenia,
opowiadanie o własnych doświadczeniach. Znacznie lepiej będzie im słuchać się
“żywego, realnego człowieka”.
Inne sposoby na zainteresowanie uczestników:
● Mów
do uczestnika w sposób zrozumiały, zredukuj poziom abstrakcji i skomplikowanej
budowy zdań.
● Angażuj
uczestników do brania czynnego udziału w zajęciach.
● Stosuj
różnorodne metody, które zaangażują wszystkie zmysły uczestnika.
● Zachęć
uczestnika do ruchu i pozwól jego mózgowi odpocząć.
● Opowiadaj
uczestnikom historie urozmaicające wykład.
● Zadawaj
pytania uczestnikom – i odwlekaj w czasie odpowiedzi.
● Stosuj
narzędzie prostej rywalizacji.
● Posłuż
się humorem – żartuj.
Takie szkolenia warto prowadzić w naszych salach szkoleniowych :
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz